De verwarring over authenticatiedienst DigiD en ontwerp- en reclamebedrijf Digi-D is inmiddels uitgegroeid tot een kwestie tussen advocaten. Het Waalwijkse kantoor wil zijn naam en site wel veranderen, maar wil geld zien. Dat onbekende bedrag is echter niet onderbouwd en minister Plasterk weigert het daarom te betalen.

Hommeles over geld

Om de zaak vlot te trekken heeft het ministerie nu zelf een voorstel gedaan ter compensatie. “Daarbij gaat het om een redelijke vergoeding van de kosten die gemaakt worden voor een naamswijziging van het bedrijf en de kosten die gemaakt worden om een finale regeling zorgvuldig af te hechten”, schrijft de bewindsman aan de Kamer.

Digi-D heeft nog niet op het voorstel van Plasterk gereageerd, en wil ook tegenover Webwereld geen commentaar geven. Het bedrijf belooft wel snel met een reactie te komen.

Digi-D wordt regelmatig overspoeld met mensen die willen inloggen bij DigiD, en dat ook daadwerkelijk proberen op de login-pagina van het bedrijf (zonder https), of gegevens versturen per mail. Zodoende krijgt het reclamebedrijfje talloze zeer privacygevoelige gegevens binnen, van wachtwoorden tot BurgerServiceNummers.

Brakke security, CBP moet optreden

Het probleem is dat het bureau deze gegevens ook opslaat. Omdat de mailbox elke dag vol zit met zowel de eigen klantgegevens als gegevens van de overheidsportal, worden deze data geparkeerd. “We hebben onze klantgegevens nodig en we zouden er een dagtaak aan hebben om het allemaal goed te scheiden", verklaarde directeur André Elings eerder.

Alleen is die opslag niet veilig, blijkt uit de brief van Plasterk. “Het bedrijf is er met nadruk op gewezen dat het bedrijf per direct een einde moet maken aan de zeer ongewenste situatie dat persoonsgegevens worden opgeslagen en deze door een onvoldoende beveiliging van de ICT-omgeving mogelijk in handen van derden terecht kunnen komen. Daarbij is er op gewezen dat het College Bescherming Persoonsgegevens ter zake handhavend geacht wordt op te treden”, aldus de minister dreigend.