In het mailtje wordt gevraagd het e-mailadres te controleren. Wie op de link in het mailtje klikt, wordt doorgestuurd naar de site van de Postbank. Via een popup-venster wordt gevraagd om de gebruikersnaam en het wachtwoord op Mijnpostbank.nl of Girotel Online in te vullen samen met de eerste drie TAN-codes.

De Postbank waarschuwt op zijn site tegen deze poging tot oplichting. "Uw wachtwoord is strikt persoonlijk. De Postbank zal u daarom nooit naar uw wachtwoord of TAN-codes vragen", zo laat de bank weten.

De bank raadt klanten bij het gebruik van online bankdiensten aan goed hun webadres te conroleren. Wie op de link heeft geklikt en zijn gegevens heeft ingevuld, wordt aangeraden direct zijn wachtwoord en gebruikersnaam te wijzigen, aldus de bank.

Het is niet bekend naar hoeveel mensen dit oplichtersmailtjes is verstuurd. Beveiligingsbedrijf Cleanport zegt binnen enkele uren duizenden mailtjes te hebben tegengehouden. Vermoedelijk zijn de mailtjes vanaf een Russisch adres verstuurd.

Voor de Postbank is dit het tweede incident in een korte tijd. Bijna vijf maanden geleden werden klanten van de bank ook al lastiggevallen met frauduleuze mailtjes.