Vorige week werden Nederlandstalige mailtjes rondgestuurd met het logo van de Postbank, waarin internetters werd gevraagd inloggegevens van internetbankieren te controleren. Dit was een poging om persoonsgegevens van Postbank-klanten afhandig te maken, ook wel phishing geheten. "De bank kreeg hierna enkele tientallen reacties", zo vertelt Postbank-woordvoerster Liselore Stuut tegenover Webwereld. Het aantal reacties is veel minder dan bij de vorige phishing-poging bijna twee maanden terug.

Begin juni werd veel internetters al in een Engelstalig mailtje gevraagd inloggegevens van Postbank internetbankieren op te geven. Van dit mailtje zijn er destijds bijna tien miljoen verstuurd, zo blijkt uit statistieken van beveiligingsbedrijf Cleanport. Na die poging tot oplichting kreeg de Postbank 'enkele duizenden reacties'.

Dat er nu zo weinig reacties zijn geweest, komt volgens Stuut omdat er veel minder mailtjes zijn verstuurd. Ook denkt ze dat mensen minder schrikken van dergelijke mailtjes. "De mensen zijn beter ge�nformeerd. We hebben natuurlijk zelf waarschuwingen op de site geplaatst, maar de mensen lezen er ook over in de media."

De Postbank denkt niet dat de recente phishing-pogingen effect hebben op het algemene gevoel van veiligheid met internetbankieren. "We zien nog altijd een toeloop in het aantal klanten dat wil internetbankieren. Er is geen sprake van verminderd vertrouwen."

Wie er achter de verschillende pogingen tot oplichting zit, is nog een raadsel. Met hulp van het Govcert zijn in ieder geval de websites waar in de mailtjes naar werd verwezen, uit de lucht gehaald.