Microsoft heeft in 2005 enkele overnames gedaan om voet aan wal te krijgen in de mailbeveiligingsmarkt. Zo nam het in februari vorig jaar Sybari over, een leverancier van antivirus-, antispam- en e-mailfiltersoftware voor Exchange-servers.

Enkele maanden later maakte Microsoft bekend het Amerikaanse Frontbridge over te nemen. Dit bedrijf biedt online diensten aan voor het beheren en beveiligen van zakelijk e-mailverkeer en heeft meer dan 3000 klanten.

Volgens Frost & Sullivan zullen de huidige antivirusfabrikanten zich bedreigd voelen door Microsofts marketingkracht en prijsstrategie. Volgens Katie Gotzen, analist bij F&S, zullen de prijzen voor antivirusproducten naar verwachting dalen.

Volgens Gotzen doet de gevestigde orde er verstandig aan actief aan de slag te gaan met loyaliteitsacties om zo klanten binnen te houden. Ook zouden de bedrijven zich volgens de analist kunnen richten op groeimarkten waar Microsoft zich niet op richt, zoals beveiligingsproducten voor Linux.

De marktvorser verwacht overigens dat de antivirusmarkt de komende jaren nog fors zal groeien. De totale omzet uit deze markt bedroeg vorig jaar 3,27 miljard dollar. In 2012 zal dit meer dan verdubbeld zijn tot 7,49 miljard dollar, zo voorspelt F&S.