Via een cookie bewaart Google nu tot 180 dagen alle ingevulde zoektermen van elke gebruiker. Niet alleen de zoektermen worden bijgehouden, maar ook welke links in de zoekresultaten de gebruikers hebben aangeklikt.

Deze tracking is wel uit te schakelen. De gebruiker moet dat zelf doen; via de link Web History bovenaan de lijst met zoekresultaten. Google-medewerkers stellen in de aankondiging van deze nieuwe feature dat de cookie 'anoniem' is.

Opt-out

De gepersonaliseerde zoekresultaten zijn al langer beschikbaar voor mensen met een Google-account. Zij kunnen hun hele geschiedenis van zoekwoorden terugzien en bewerken. Straks staat deze functie standaard aan voor alle Google-gebruikers. Uitschakelen kan middels opt-out.

Volgens ict-nieuwssite Cnet is het Google niet alleen te doen om het leveren van zoekresultaten die beter op de persoon zijn toegespitst. Het bedrijf krijgt op deze manier ook meer inzicht in welke advertenties beter werken; dus welke vaak worden aangeklikt. Google benadrukt dat het zelf niet specifiek weet welke individuele gebruiker een bepaalde reeks zoektermen heeft ingevuld of muisklikken heeft gedaan..