Een gelegenheidscoalitie van Amerikaanse burgerclubs, zoals het Center for Democracy & Technology, de Electronic Frontier Foundation, en de Consumer Federation of America, ijvert voor een wettelijk register waarmee burgers zich kunnen afmelden voor gerichte webadvertenties. Hierover bericht de Washington Post.

Het gaat hierbij specifiek om zogenaamde 'behavioral targeting', een methode om advertenties te tonen die zijn afgestemd op het unieke profiel van de bezoeker. Dit profiel is gebaseerd op bijvoorbeeld ingevoerde zoektermen, klik- en surfgedrag, maar eventueel ook op persoonlijke informatie en die mensen zelf onthullen op sociale netwerksites.

Privacybezwaren

Het resultaat van 'behavioral targeting' is relevantere reclame, die daardoor veelal als minder storend wordt ervaren omdat het aansluit bij de voorkeuren van de bezoeker. Met als gevolg dat er dan ook vaker op wordt geklikt. Consument blij, website blij, adverteerder blij.

Voor dit doeltreffende reclamesysteem betaalt de consument echter een verborgen prijs: privacy. Met de hoge vlucht die 'behavioral targeting' op het web neemt komt de privacy van de consument danig in het gedrang, vindt de actiegroep.

Er bestaat in de Verenigde Staten al een opt-out lijst voor gerichte webreclame, beheerd door het Network Advertising Initiative, dat op vrijwillige basis een afmeldprocedure aanbiedt door middel van een opt-out cookie. Maar deze werkwijze is te vrijblijvend, onbekend en achterhaald, zo meent de privacycoalitie.

De groep heeft daarom de Amerikaanse marktautoriteit Federal Trade Commission in een brief(pdf) gevraagd om een wettelijk bindend 'volg me niet register' te openen. Hoe het systeem werkt wordt uitgelegd op Ars Technica.

AOL nam woensdag al een voorschot op het voorgestelde 'volg-me-niet register' met de aankondiging haar opt-out-procedures voor profielreclames te stroomlijnen, ondermeer door webcache-technologie van Tacoda te gebruiken in plaats van een opt-out cookie.

Bel me niet

Voor de telemarketingbranche bestaat er in de VS al een wettelijk register, de zogenaamde 'Do Not Call list' beheerd door de FTC. Nederland krijgt binnenkort haar eigen equivalent van de 'Do Not Call' lijst. Het huidige opt-out register van stichting Infofilter is een vrijwillig initiatief en volgens staatssecretaris Heemskerk van Economische zaken mede daarom 'onvoldoende effectief'.

EZ kwam in juli 2007 met een regulatieve opvolger op de proppen, het 'bel me niet register', dat de OPTA vanaf begin 2008 moet gaan handhaven. Burgers kunnen zich daar eenmalig afmelden voor marketingtelefoontjes, en telemarketingbedrijven moeten het verplicht raadplegen alvorens ze iemand bellen.