DigitalConvergence – maker van scanpennen – houdt precies bij welke sites worden bezocht. In combinatie met de persoonlijke gegevens die worden gevraagd bij de registratieprocedure betekent dit zeer waardevolle informatie, zo stellen privacygroeperingen. In Nederland heeft men niets te vrezen, beweert News.nl, dat ook pennen uitdeelt. Kranten en tijdschriften zien in scanpennen een goede mogelijkheid om een directe koppeling naar internet te maken. Lezers kunnen met gratis uitgedeelde apparaatjes streepjescodes scannen waarna ze direct naar de goede site worden geloodst. Leuk voor de lezer en de redactie (die immers op deze manier meer achtergrondinformatie kwijt kan), maar vooral leuk voor de adverteerder. Zij hebben namelijk normaal gesproken geen idee hoe vaak een advertentie in krant of tijdschrift wordt bekeken. Met de scanpen verandert dat. Bovendien kan worden bijgehouden wat voor soort mensen de moeite neemt een advertentie te scannen om vervolgens de site te bekijken. Een van de pioniers is DigitalConvergence dat in de VS de CueCat uitdeelt aan lezers van onder meer Forbes Magazine. Consumentengroeperingen als Junkbusters en de Privacy Foundation zijn niet onverdeeld blij met de techniek. In ruil voor de gratis lezer moet de consument een groot aantal persoonlijke gegevens invoeren. Dit wordt gekoppeld aan een uniek nummer waarmee vervolgens het individuele surfgedrag in kaart kan worden gebracht. Zorgelijk, vinden de groeperingen. DigitalConvergence is zich van geen kwaad bewust. Het bedrijf stelt dat de gegevens nooit aan een derde partij worden doorgespeeld, tenzij de klant uitdrukkelijke toestemming geeft. Dit is voor de Privacy Foundation niet genoeg; de organisatie wil van het hele idee van een uniek identificatienummer af. News.nl In Nederland zit het gratis avondblad News.nl - onderdeel van het Telegraafconcern – midden in een test met scanpennen. Het blad betrekt hiervoor de hard- en software van JumpTech. Inmiddels zijn er 800 pennen aan een groep proefpersonen uitgedeeld. Ook is het mogelijk – zonder gebruikmaking van de pen – een vijfcijferige code op de site van News.nl in te vullen. Deze code staat naast de streepjescode onder advertenties en redactionele artikelen. Carel van der Wyck van News.nl benadrukt dat niemand hoeft te vrezen voor zijn privacy. Er kunnen weliswaar profielen worden aangemaakt, dit wil volgens Van der Wyck niet zeggen dat lezers in de toekomst direct zullen worden benaderd door adverteerders. "Je moet meer denken aan serviceverlening: als je bijvoorbeeld het weerbericht hebt gescand, kan je automatisch je eigen regio voor je neus krijgen." De techniek maak het wel mogelijk profielen aan adverteerders te doorverkopen. Van der Wyck: "Zij kunnen dan zien hoe vaak een bepaalde advertentie is bekeken en door wat voor doelgroep. Het blijft echter anoniem." De proefperiode loopt tot begin volgend jaar. Daarna wil News.nl 'minimaal 1 miljoen' scanners afzetten. Deze moeten kleiner zijn ('een soort sleutelhanger') dan de huidige pen. Van der Wyck denkt aan modellen waarbij het apparaat goedkoper is naarmate de klant meer gegevens prijsgeeft.