Dit blijkt uit een rapport van de Annenberg Public Policy Center (APPC) van de universiteit in Pennsylvania dat woensdag is gepubliceerd. Voor het onderzoek werden twaalfhonderd volwassenen ondervraagd. De meeste bedrijven hebben wel een privacyverklaring waarin wordt uitgelegd wat ze van hun bezoekers weten, wat ze met die gegevens doen en waar die gegevens worden bewaard. De verklaringen blinken echter zelden uit in helderheid. Volgens de onderzoekers geven veel privacyverklaringen een vals gevoel van veiligheid. Bovendien worden bezoekers regelmatig in verwarring gebracht of misleid door de informatie die erin staat. Veel websites stellen diensten of software beschikbaar in ruil voor wat persoonsgegevens en hun e-mailadres. Volgens de onderzoekers is 85 procent van de ondervraagden bereid om hiervoor een kleine bijdrage te betalen als dit anoniem kan gebeuren. Joseph Turow, de professor van het APPC die het onderzoeksrapport heeft geschreven, denkt dat het verplicht stellen om een duidelijk leesbare privacyverklaring volgens de richtlijnen van P3P, het Platform for Privacy Preferences Project. Een website die meedoet aan P3P, een onderdeel van het World Wide Web Consortium (W3C), verplicht zich om zijn privacyverklaring op een standaardformaat op te maken.