De huidige regelgeving zorgt ervoor dat consumenten worden opgezadeld met de last om complexe privacyverklaringen van internetbedrijven te doorgronden, vindt Kathryn Ratte, een hoofdjurist bij de FTC. De huidige privacyregelgeving leunt zwaar op een geïnformeerde keuze door de consument over het openbaarmaken van dataverzameling en het gebruik van de gegevens. "Dit werkt niet", meent Ratte.

"We hebben een te grote last bij de consument gelegd om de regels te begrijpen. Het vergelijken van het privacybeleid van twee bedrijven is een bijna onmogelijke taak geworden", aldus Ratte tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de Canadese privacytoezichthouder, schrijft ict-nieuwssite Cnet.

Rapport

Het geluid dat Ratte laat horen komt waarschijnlijk terug in een langverwacht rapport dat de FTC later dit jaar publiceert rond het onderwerp privacy. Dat standpunt kan gevolgen hebben voor de manier waarop internetbedrijven communiceren over de wijze waarop ze gebruiksgegevens delen met anderen, zoals adverteerders. In het aanstaande document komen aanbevelingen aan het Amerikaanse Congres te staan voor nieuwe wet- en regelgeving. De toezichthouder vraagt volgens Cnet waarschijnlijk ook om meer bevoegdheden om misleidende praktijken door internetbedrijven aan te kunnen pakken.

Zorg om cloud

Het model van kennisgeving en keuze werkt op bepaalde gebieden niet, aldus Ratte. Ze noemt cloudcomputing als voorbeeld waarin de traditionele regels niet hanteerbaar blijken. "Het doel van transparantie is niet haalbaar met de manier waarop de kennisgeving aan consumenten nu gebeurt."

Eerder verscheen al een FTC-document dat suggereert dat clouddiensten vanuit de FTC meer regelgeving tegemoet kunnen zien. De mogelijkheid van deze diensten om steeds meer consumentengegevens te verzamelen en centraal op te slaan in combinatie met het gemak waarmee deze data is te delen met anderen vormt een gevaar, vindt de instantie.

Grote hoeveelheden gegevens zouden gebruikt kunnen worden door anderen dan waar die oorspronkelijk voor bedoeld zijn, of op een andere manier dan consumenten dat begrepen hebben, aldus de FTC.