Google gaat de 'behavioral targeting' advertenties als proef draaien binnen YouTube en op partnersites. Adverteerders kunnen advertenties richten op surfers die bijvoorbeeld een grote interesse hebben in sport, auto's of tuinieren. Dit meldt Susan Wojcicki, vice president productmanagement, op het Google Blog.

Maar verschillende burgerrechtenorganisaties in de VS roepen prompt moord en brand over de 'Big Brother-praktijken' van Google. Dit is een ramp. Het meest dominante internetbedrijf gaat nu zijn toegang tot het surfgedrag van internetters exploiteren voor zijn reclamediensten", aldus Marc Rotenberg van het Electronic Privacy Information Center tegen de IDG Nieuwsdienst. De EPIC wil dat de FTC de nieuwe functie een halt toeroept.

Op dit moment benadert Google internetgebruikers op twee verschillende manieren. De zoekmachine vertoont advertenties aan de hand van trefwoorden die worden ingevuld bij de zoekmachine. Er worden ook via het AdSense-programma advertenties getoond op basis van de content die op verschillende sites te vinden is.

Met het nieuwe systeem wordt het ook mogelijk om doelgroepgerichte advertenties te tonen op websites die niets met het onderwerp te maken hebben. Een sportliefhebber krijgt bijvoorbeeld sportadvertenties te zien op een tuniersite.

Privacyzorgen

Adverteren op een dergelijke manier roept altijd een hoop privacyvragen op. Wojcicki schrijft dat Google op de hoogte is van bezorgde reacties en wijst erop dat andere bedrijven al op een dergelijke manier advertentiemodellen hebben uitgerold, en dat er verschillende oplossingen voorhanden zijn om privacybezwaren weg te nemen.

De federale handelscommissie van de Verenigde Staten publiceerde afgelopen maand een rapport met daarin richtlijnen voor gedragsgerichte advertenties. Websites moeten duidelijk maken dat er gebruik wordt gemaakt van gedragsgerichte advertenties. Daarnaast moeten consumenten zelf kunnen kiezen of hun informatie wel of niet verzameld mag worden. Google, Microsoft en Yahoo lieten eerder deze maand weten een vergelijkbare set Engelse richtlijnen te ondersteunen.

Er wordt al informatie verzameld

Google geeft gebruikers de mogelijkheid om categorie├źn die geassocieerd worden met een browser te bekijken, te verwijderen of toe te voegen. Google verzamelt deze informatie al voor sommige advertenties. De zoekmachinegigant gaat geen gegevens verzamelen bij gevoelige onderwerpen zoals bijvoorbeeld gezondheid of kinderen. Er komen geen advertenties die speciaal op die doelgroepen zijn gericht.

Op dit moment wordt er ook al informatie verzameld door Google. Gebruikers kunnen er voor kiezen om de informatie-verzamelende cookie van Google uit te zetten. Dit kan door een speciale cookie te installeren. Via een plugin voor verschillende browsers kunnen surfers de blokkade permanent maken, zodat ook na het weggooien van alle cookies de zoekmachine buiten de deur blijft.

Maar dat Google meer doet dan de bestaande regels vereisen, is voor veel groepen niet genoeg. Vooral het feit dat Google zo dominant is speelt hierbij een belangrijke rol. Zo vindt het Center for Digital Democracy dat de nieuwe dienst gebrekkige controle aan gebrukers biedt en eist bovendien van Google dat de functie opt-in wordt in plaats van opt-out.