Telcoreus AT&T ziet met lede ogen hoe Google Fiber aan een opmars bezig is, en dus rolt het ook glasvezel uit in steden waar de nieuwe rivaal neer is gestreken. Met precies dezelfde prijzen. Alleen worden AT&T-klanten gratis en voor niets door hun provider gevolgd online, via een DPI-analysetool met de eufemistische naam 'Internet Preferences'.

De provider trackt niet alleen welke sites je bezoekt, maar ook welke pagina's je hoe lang bekijkt. Ook ingevoerde zoektermen en advertenties die worden getoond of geklikt worden vastgelegd.

Tracker blijft aan, ondanks opt-out

Maar AT&T is de beroerdste niet, het biedt netjes een opt-out. Dat kost de klant wel 29 dollar per maand, meldt Ars Technica. Is dan de privacy gegarandeerd? Niet bepaald. Niet alleen staat het trackingsysteem los van andere trackingsystemem online, zoals cookies van advertentienetwerken, ook blijft AT&T het surfgedrag monitoren. De forse meerprijs wordt alleen betaald met de belofte dat AT&T de sowieso vergaarde informatie niet commercieel zal uitbaten.