Klanten moeten de garantie krijgen dat banken hun vergoeden nadat hun rekening is geplunderd via de browser. Daarvoor pleit PvdA-Kamerlid Henk Nijboer in het AD. Momenteel krijgen de meeste klanten hun geld wel terug, maar dat is feitelijk een coulance-regeling. Bovendien zijn de banken sinds een tijd strenger geworden en krijgen gedupeerde klanten minder snel hun geld terug, omdat ze bijvoorbeeld geen bescherming tegen malware of virussen hebben. Ook zouden ze steeds vaker een eigen risico voor klant rekenen.

Risico bij de banken

Maar volgens de PvdA moet die verantwoordelijkheid worden omgekeerd en moeten banken in principe altijd vergoeden, ook al hebben klanten geen antivirus. “Ik vind dat onvoldoende reden. Pas als een consument flagrant nalatig is en zijn gegevens op een presenteerblaadje aanbood, wordt dat anders,” aldus Nijboer.

Een dergelijk pleidooi werd drie jaar geleden ook al gehouden door hoogleraar Michel van Eeten. "Put your money where your mouth is. Het zijn de banken die hun klanten laten bankieren via de webbrowser. Dat is de meest gekraakte software ooit. Dat doen ze omdat dat daar hele grote voordelen mee gemoeid zijn. Als je klanten aan deze risico's blootstelt om dat voordeel te behalen dan moet je ook de risico’s afdekken”, aldus Van Eeten.

Overigens is de schade door fraude de laatste tijd spectaculair gedaald. Dit zou komen door betere monitoring door banken en groter securitybewustzijn van consumenten.

Compensatie bij pinstoring

Ook pleit de PvdA voor een compensatieregeling voor winkeliers en consumenten bij langdurige PIN-storingen. Detailhandel Nederland vindt dat er een systeem moet komen dat pinnen ook offline mogelijk wordt ten tijde van een storing. De transacties worden dan gestapeld en verwerkt als er weer verbinding is. In België bestaat deze backup al.

Vanmiddag spreken belanghebbenden in de (online) betaalbranche met elkaar in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.

Lees ook: Vijf keer veilig internetbankieren