De bewuste Rabobank in Ede verstuurde gistermiddag een sms-bericht waarin klanten werden gewaarschuwd dat er mogelijk gefraudeerd was met hun pinpas. "We hebben ivm mogelijke fraude uw bankpas geblokkeerd. Uw nieuwe pas en pincode volgen binnen 5 werkdagen. Heeft u vragen? Bel 0318-660660", mailt een lezer van Webwereld die de sms ontving. Een tijd later zag de Rabobank de fout in en verstuurde een tweede sms om het een en ander recht te zetten: "Wegens een systeemstoring heeft u een bericht ontvangen dat er mogelijk pinpasfraude heeft plaatsgevonden. Dit bericht is foutief. Onze excuses."

Het bericht was slechts voor één klant bedoeld. Na het ontvangen van de sms belden 'enkele tientallen' klanten verontrust de bank op, aldus een woordvoerder van de bank. Het ging bijvoorbeeld om rekeninghouders die bang waren dat hun vakantie niet door kon gaan door de blokkade van de pas. De Rabobank doet geen uitspraken over de grootte van de groep die de sms kreeg, maar de groep was groot genoeg om de welkomstboodschap van de bank te vervangen door een bericht om klanten gerust te stellen.

'Waarschijnlijk een fout'

Het sms-systeem wordt gebruikt om in het geval van pinpasfraude snel te handelen, dit kan bijvoorbeeld via sms. "Bij deze was het per abuis naar een grotere groep klanten gegaan." De bank heeft nog geen idee hoe dit mis heeft kunnen gaan: "Waarschijnlijk door een fout", zegt de woordvoerder. "Of het in het systeem zit of in medewerkers, dat onderzoeken we nog." Wel doet de bank er alles aan om het bij één incident te houden.

Volgens de woordvoerder hebben de rekeninghouders rustig gereageerd. "Het is niet zo dat ze boos zijn, maar het is meer dat ze zeker willen weten of het allemaal wel klopt", legt de zegsman uit. Behalve een klant kan iedereen in Ede gerust zijn sust de bank. Het zou in dat ene geval mogelijk om skimmen kunnen gaan, maar dat is niet zeker.De woordvoerder wijst erop dat er op 'vele manieren' gefraudeerd kan worden met pinpassen. Het rekeningnummer van de getroffen klant is geblokkeerd.