Volgens minister Dijsselbloem van Financien is het prima dat de banken en de Consumentenbond samen een lijstje van veiligheidsregels hebben samengesteld, waaraan consumenten moeten voldoen bij het internetbankieren. Maar uiteindelijk geldt de wet, lijstje of niet.

Dus als consumenten vinden dat ze ten onrechte niet worden gecompenseerd voor geleden schade door internetfraude, moeten ze maar naar de rechter stappen, zegt Dijsselbloem op Kamervragen.

Wat is grove nalatigheid?

De vijf veiligheidsregels van de banken zijn sinds anderhalve week van kracht en daarin wordt onder meer gemeld dat consumenten bij grove nalatigheid zelf verantwoordelijk zijn voor de geleden schade. Een door internetfraudeurs leeggeplunderde bankrekening wordt niet meer vergoed.

Als het aan minister Dijsselbloem ligt, bepaalt de rechter wat wel en niet grof nalatig handelen is bij online bankfraude, meldt Computerworld.

Maar wat is grove nalatigheid? De bewijslast ligt bij de banken, zegt Dijsselbloem. En de consument kan naar de rechter stappen. Daarbij geldt de wet, en niet de onderlinge afspraken tussen Consumentenbond en banken. "Als de bank het standpunt van de consument - volgens deze ten onrechte - afwijst, kan de consument het geschil voorleggen aan Kifid (Klachtinstituut Financiële Dienstverlening) of de rechter om zijn gelijk te halen", schrijft Dijsselbloem.

De consument moet dus de eerste stap zetten als de bank weigert over de brug te komen bij geleden schade. De griffiekosten alleen al kunnen dan een drempel zijn, zeker als de bankrekening net is leeggehaald.