De dienst 'GoodGoogle' maakt het tegen betaling mogelijk om concurrenten die op dezelfde woorden adverteren via Google's Adwords lastig te zitten. De dienst maakt het mogelijk om rivalen meer te laten betalen per klik of hun dagelijkse advertentiebudget vroeg op de dag al op te laten gebruiken. Gevolg: de Google-advertenties van GoodGoogle's klanten op bepaalde woorden zijn beter zichtbaar, terwijl die van de concurrent niet meer worden getoond. Dat schrijft beveiligingsexpert Brian Krebs.

'Verlost van je concurrenten'

GoodGoogle opereert volgens Krebs via diverse Russische cybercrimefora. De dienst zou bestaan uit een combinatie van speciaal geschreven software en een 'hands-on' klantenservice. GoodGoogle belooft zijn klanten dat de advertenties van concurrenten uiteindelijk niet meer te zien zijn. "Ik verlos je van je concurrenten in Adwords", zo is de belofte.

De dienst zou al sinds januari 2012 actief zijn. Het 'blokkeren' van drie tot tien advertenties gedurende 24 uur kost 100 dollar. Voor een 'flat fee' van 1000 dollar kunnen kleine bedrijven bepaalde advertenties van concurrenten voor een lange termijn buitenspel zetten. Betaling gaat via virtuele valuta.

Botnet

GoodGoogle's dienst zou een privaat botnet gebruiken dat op de advertenties klikt, stelt

onderzoeker Nicholas Weaver van het International Computer Science Institute (ICSI). Maar daarbij zou gebruik worden gemaakt van geavanceerde software die de klikactiviteit op de overgenomen pc's zo beheert dat het lijkt alsof de kliks 'organisch' zijn gedaan na gewone zoekacties. Volgens Weaver worden de klikfraudebots bewust niet gebruikt voor andere criminele doeleinden, zoals DDoS-aanvallen of spam. De ip-adressen zouden anders te snel op zwarte lijsten belanden bij onder meer Google, waardoor de klikfraude niet meer zou werken.

Bizar genoeg gebruikt de beheerder van GoodGoogle volgens Krebs onder meer promotiefilmpjes op Google's videosite YouTube en zelfs Gmail-adressen.