Tientallen Amerikaanse bedrijven, waaronder Adobe, Salesforce, Datalogix, Marketo en Oracle-dochter Bluekai, leggen zonder melding of toestemming uitgebreide dataprofielen aan van talloze Europeanen. Naast online en mobiele tracking worden adresgegevens, financiële details, familie- en sociale connecties vergaard.

Loze beloften

Deze extreem privacygevoelige profilering gebeurt veelal stilzwijgend en is daarmee illegaal. Waakhond FTC moet daarom deze bedrijven aanpakken, aldus de digitale burgerrechtenbeweging Center for Digital Democracy (CDD) in een klacht. Dat meldt de IDG Nieuwsdienst.

Amerikaanse bedrijven die persoonsgegevens van Europeanen willen verwerken moeten zich namelijk houden aan de Safe Harbor-belofte. Safe Harbor is een cruciale regeling tussen de EU en VS, die sinds 2000 van kracht is. Het gaat om zeven principes, waaronder 'ondubbelzinnige toestemming' en een opt-out mogelijkheid voor betrokkenen, passende databeveiliging, duidelijk omschreven handhaving en correcte klachtafhandeling. Volgens CDD houden de aangeklaagde bedrijven zich structureel niet aan deze regels.

Misbruik en fraude

Safe Harbor ligt al jaren onder vuur, en wordt al tijden zwaar misbruikt. De Europese Commissie dreigde vorig jaar het akkoord te schrappen na nieuwe misstanden. Tussen de EU en de VS wordt nu koortsachtig onderhandeld over de kwestie. De druk wordt steeds groter, nu ook het Europees Hof zich over de Safe harbor-regeling buigt.


De auto is hét nieuwe connected device