Het beveiligingsbedrijf Securicor investeert 7 miljoen Britse pond, ofwel ruim 25 miljoen gulden, in een 'schild' waarmee consumenten op internet kunnen winkelen zonder creditcardnummers en woon- of e-mailadressen af te geven. Dat meldt de Financial Times. Het Britse bedrijf gelooft dat door het schild zowel webwinkels als consumenten minder vaak de dupe van fraude zullen worden. Bovendien zouden consumenten minder snel ten prooi vallen aan spammers. Consumenten zijn vrijwel altijd beschermd zijn tegen financiële schade als gevolg van aankopen op internet, zeker wanneer zij met een creditcard betalen. Toch is bezorgheid over de veiligheid van e-commerce voor velen een reden geen online aankopen te doen. Securicor hoopt die angst weg te nemen door consumenten aan te bieden te winkelen via het 'internetschild'. In plaats van elke keer de persoonlijke gegevens af te staan bij een online aankoop, kunnen consumenten met de dienst eenmalig de benodigde data melden bij Securicor. Elke aankoop die iemand bij een op het programma aangesloten webwinkel doet, verloopt vanaf dat moment via de site van Securicor. Het bedrijf verzorgt de gehele afhandeling van de transactie, inclusief de bezorging van het product via de Security Omega Express. Het risico dat persoonlijke gegevens gestolen worden, wordt dus teruggebracht van alle sites waar iemand aankopen doet naar de site van Securicor. Die site is uitgebreid getest tegen hackaanvallen, zo zegt een woordvoerder tegen de Financial Times. Securicor wil volgend voorjaar in Groot-Brittanië van start gaan met de dienst. Bedrijven die op hun website de mogelijkheid tot 'anoniem' betalen willen aanbieden, moeten een commissie aan het beveiligingsbedrijf betalen. Die hoogte daarvan wordt gebaseerd op de waarde van de aangeschafte goederen.