De ontwikkelaars van Microsofts Forefront-securitysoftware melden op het teamblog dat de geïntegreerde suite (codenaam Stirling) is uitgesteld. Zij spreken van een "schedule update" voor de combinatie van de volgende generatie van Microsofts zakelijke securitypakketten met een overkoepelende beheerconsole.

Interoperabiliteit

Het uitstel is te wijten aan extra ontwikkelwerk voor de aansluiting op securityoplossingen van andere leveranciers. Beta-testers hebben daar om gevraagd. De Microsoft-ontwikkelaars wijden zich nu meer aan het Security Assesment Sharing-component van Stirling. Binnenkort komt het bedrijf met informatie over partners voor deze interoperabiliteit.

Daarnaast besteedt het team meer werk aan de Dynamic Signature Service (DSS) voor de securitysuite. Die geavanceerde technologie analyseert het gedrag van applicaties en gebruikers op het gemonitorde netwerk. Dit moet malware detecteren en tegenhouden die zogeheten 0-day gaten gebruikt. DSS sluit aan op Stirlings mogelijkheden voor heuristische scanning en realtime applicatiemonitoring.

In twee lichtingen

De eerste componenten van het geïntegreerde pakket komen pas eind dit jaar uit. Begin 2010 volgen dan de resterende securityprogramma's. Volgens de oorspronkelijke planning moest Stirling in de eerste helft van 2009 uitkomen.

De eerste lichting, die dus in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt komt, omvat de producten Forefront Server Security for Exchange en de Threat Management Gateway. In de tweede lichting komen dan versie 2.0 van Forefront Client Security, Forefront Security for SharePoint en de Stirling management console. Met laatstgenoemde is de Stirling-software pas echt compleet.

Beta en RC

Voordat de definitieve release van deze securitysuite uitkomt, brengt Microsoft nog twee proefversies uit: een tweede openbare bèta en een release candidate (RC). De eerste bèta, ook openbaar beschikbaar, is in april vorig jaar uitgekomen.

Stirling is in juni 2007 aangekondigd. Dat geïntegreerde pakket moet bedrijven complete bescherming bieden voor client-systemen (endpoints), communicatie (e-mail, messaging), samenwerking tussen werknemers en derde partijen (collaboration) en het eigen netwerk.

Bron: Webwereld Bron: Techworld