Het vierde kwartaal zit bomvol momenten dat winkeliers de portemonnee van consumenten belagen en daarom zijn criminelen ook actiever tijdens deze periode. Vooral nieuwe nepprofielen op social media en nieuwe nep-apps duiken op in deze periode, meldt beveiligingsbedrijf Insights die samen digitale fraudebestrijder Riskified een rapport opstelde.

Piek met feestdagen

"China's Singles Day, Black Friday, Cyber Monday en de opmaat naar de feestdagen geeft criminele hackers meer kansen om onwetende gebruikers op te lichten. We vermoeden dat deze piek in activiteit het resultaat is van cybercriminelen die proberen te profiteren van de feestdagen", zo staat te lezen in het rapport.

Ook hebben de twee bedrijven gekeken naar welke subcategorieën van online actieve sectoren het meest te verduren hebben van digitale criminaliteit. Dat laat weer eens duidelijk zien dat criminelen kiezen voor makkelijk geld in plaats van een complexe campagne: op nummer 1 staat valse tickets gevolgd nep-cadeaukaarten en op de derde plaats staat mode.

Gemak dient de dief

Ten slotte hebben de beveiligers nog een overzicht van waarom e-commerce zoveel te maken heeft met criminaliteit. Dat gaat om het gemak ervan voor de crimineel om poging te wagen bij verschillende bedrijven zonder daar veel tijd in te hoeven investeren. Ten tweede is de beveiliging van veel winkels online nog steeds slecht omdat ze zich richten op klanten trekken en verkopen, en weinig te maken hebben met strenge regelgeving.