Vanaf woensdag is het niet meer mogelijk om een mobiel nummer op te geven dat al in de Digid-database bestaat. Nu blijkt het voor te komen dat meerdere mensen hetzelfde mobiele nummer gebruiken om zich aan te melden bij Digid.

"Wij hebben een heel sterk vermoeden dat mensen - te goeder trouw - hun Digid-inlogcode uitlenen. Dus dat één persoon voor meerdere mensen een Digid-inlogcode heeft aangevraagd en bij die code iedere keer zijn eigen nummer opgeeft", legt Marleen Stolze, woordvoerster van GBO Overheid, uit.

"De 'dubbelgangers' die nu voorkomen zijn mensen die de inlogcode voor anderen hebben aangevraagd, aldus Stolze. De woordvoerster benadrukt dat het niet gaat misbruik, maar om mensen die waarschijnlijk niet beseffen hoe persoonlijk de code is.

Digid zal alle dubbele nummers nog deze week uit de database verwijderen. De mensen van wie het mobiele nummer wordt verwijderd, ontvangen een persoonlijke brief waarin een en ander wordt uitgelegd.

Vanaf december ontvangen mensen die zich opgeven een transactiecode per sms toegestuurd. Het mobiele nummer dat dan wordt opgegeven wordt alleen ingevoerd als iemand de code per sms bevestigt.

Digid werkt op dit moment alleen bij sommige diensten van de gemeente Dordrecht en de Informatie Beheer Groep met de extra beveiliging via sms-authenticatie.