Maar volgens Sony zelf heeft de cyberaanval weinig invloed op de omzet. "Sony is van mening dat de impact van de cyberaanval op haar geconsolideerde resultaten voor het fiscale jaar dat eindigt op 31 maart 2015 niet materieel zal zijn", leest het kwartaalrapport, dat vanwege de bewuste hack was uitgesteld omdat het bedrijfsnetwerk volledig onderuit ging.

Herstelkosten

Toch wordt er het afgelopen kwartaal 15 miljoen dollar (1.8 miljard yen) weggeschreven. Een bedrag dat is gebaseerd op de "onderzoeks- en herstelkosten" gerelateerd aan de cyberaanval van afgelopen november. Het bedrijf gaat verder niet in op de kosten van de cyberaanval en regeert tegenover PCWorld niet onmiddellijk op een verzoek om meer informatie.

In januari noemde CEO Kazuo Hirai zijn medewerkers de slachtoffers van "één van de meest wrede en kwaadaardige" cyberaanvallen in de recente geschiedenis. Nadat in eerste instantie persoonsgegevens van werknemers online werden gezet, volgden hele films, interne besprekingen, filmscenario's en zelfs certificaten.

Meest gehaat

Het deed de reputatie van het bedrijf dan ook weinig goed. Laat staan de gevolgen voor derden, zoals filmclub MPAA, dat een pissig Google achter zich aan kreeg, en de Britse prinses Beatrice, wiens privé-data ook uitlekte. Het maakte Sony bij peilingen onder consumenten en werknemers tot de meest gehate Amerikaanse bedrijven van 2014.

Lees verder: Noord-Korea zit wel/niet achter de Sony-hack