Sony heeft in een serie blogposts bekendgemaakt hoe gebruikers van het gehackte PlayStation Network en het daarna gekraakte Qriocity webwinkelsysteem mogelijk worden gecompenseerd. In de VS is een verzekeringspolis van 1 miljoen dollar per gebruiker afgesloten voor mogelijk misbruik van de identititeit via AllClear ID, een bedrijf dat online identiteitsbescherming biedt.

Europa krijgt ook een regeling

Sony-klanten kunnen zich gratis inschrijven voor de AllClear ID Plus dienst. Die biedt een verzekering van 1 miljoen dollar per gebruiker om eventuele schade geleden door het misbruiken van de identiteit te compenseren. "U bent verzekerd voor bepaalde vergoedingen, verloren loon en schade door fraude gerelateerd aan het herstellen van uw identiteit", belooft AllClear ID.

Of, zoals Sony het zegt, de verzekering compenseert eventuele schade door het misbruiken van iemands identiteit tot 1 miljoen dollar. Het gaat om kosten die gemaakt worden voor het herstellen van iemands identiteit, eventuele juridische kosten en verloren loon voor een periode van 12 maanden nadat de identiteit is gestolen. Voor Europa is een dergelijke regeling nog niet van start, maar op het Europese PlayStation blog wordt door Sony-baas Howard Stringer gesteld dat "aankondigingen voor andere regio's er binnen afzienbare tijd aankomen".

Privé-detectives

Bij de AllClear-regeling zit ook een service die het internet afspeurt op het gebruik van de identiteit van aangesloten gebruikers. Als persoonlijke informatie opduikt dan wordt die op de hoogte gesteld via zijn telefioon of e-mail, voorzien van advies voor mogelijke vervolgstappen. AllClear heeft ook persoonlijke onderzoekers in dienst om de gevallen van identiteitsfraude direct te onderzoeken, mocht de klant dat verlangen.

Het lijkt erop dat deze service speciaal voor Sony in het leven is geroepen. Op de rest van de site wordt niet gerept over AllClearID Plus. De dienst lijkt een beetje op AllClear ID pro, maar heeft andere opties, de Pro-versie van de dienst kost 10 dollar per maand. AllClear biedt ook een gratis service aan. Het is nog onduidelijk of, en van hoeveel mensen persoonlijke informatie en credit card-gegevens zijn ontvreemd.

Verdere compensatie

Naast de verzekering maakt Sony bekend klanten te compenseren voor het wekenlang onbeschikbaar zijn van het PlayStation Network en Qriocity. Er komt een "Welkom Terug" pakket zodra de netwerken weer bereikbaar zijn. In dat pakket zit onder andere een maand gratis PlayStation Plus toegang.

Sony wordt door de Amerikaanse regering en de overheden in andere landen steeds meer onder druk gezet om te verklaren waarom het een hele week duurde voordat 77 miljoen klanten werden geïnformeerd over de inbraak. Sony pareert dit door op te merken dat "forensische analyse een complex en tijdrovend proces is". In de komende dagen moeten het PlayStation Network en Qriocity weer bereikbaar zijn.