Momenteel zijn 4 van de 8 mailservers van Ziggo al dagenlang geblokkeerd door Uceprotect, een spambestrijder a la Spamhaus. Gebruikers klagen over mails die niet aankomen. De blokkade loopt als het goed is zaterdag af, maar Ziggo had het ook eerder kunnen opheffen: door te betalen. Service van spambestrijders of afpersing van een louche club?

Spoed whitelisting: 86 euro per IP-adres

Uceprotect heeft een redelijk agressieve spampolicy. Het meldt op zijn site dat een IP-blokkade automatisch wordt opgeheven, maar pas als er 7 dagen geen spam is verstuurd. Whitelisting kan echter ook direct, voor 86 euro per IP-adres. Maar dis is geen garantie dat het IP-adres niet later weer geblokkeerd wordt, want dat zou spammers juist in de kaart spelen.

Uceprotect bezigt duidelijk taal. Logisch of maffioos?

Ziggo is gemiddeld vier keer per jaar slachtoffer van een spamrun, meldt het concern. "Ziggo zet zich dagelijks in (net als alle collega ISP's) om verspreiding van spam op het internet te voorkomen. Net zoals bij de verspreiding van virussen is dit echter steeds meer een "kat en muis"-spel geworden. Elke nieuwe maatregel om spam tegen te gaan zorgt ervoor dat spammers nieuwe methodieken ontwikkelen om toch hun ongewenste e-mail te kunnen verspreiden. Waarna vervolgens wij als ISP weer aan de beurt zijn."

Ziggo: dit is afpersing

Ziggo weigert consequent te betalen om van een zwarte lijst af te komen: "Wij betalen zeker niet voor het deblokkeren! Betalen om van een blacklist af te komen is zonder meer een vorm van afpersing, maar gelukkig is dit niet de standaard binnen de anti-spamsector. Wij kennen behalve Uceprotect maar één ander bedrijf dat deze methode hanteert: Spamhaus", aldus de provider.

UPDATE: Spamhaus laat weten dat het in elk geval geen geld vraagt voor (snelle) verwijdering van een blokkade. " Delisting is kostenloos en kan in het merendeel van de gevallen direct door eindgebruikers worden gedaan, zonder tussenkomst van ons", aldus Spamhaus in een reactie.