Experian, dat bulkmail verstuurt, was vorige jaar op de zwarte lijst geplaatst door de antispam-groep Mail Abuse Prevention System (MAPS). Gedurende twee dagen kon het spambedrijf geen reclame versturen. Daarop klaagde het spambedrijf MAPS aan. Maar nog voordat de rechter met een uitspraak kon komen, hebben de twee partijen het op een akkoordje gegooid. Experian trekt zijn aanklacht in. MAPS zal zich niet meer inmengen in de activiteiten van Experian en de dienst blokkeren. Ook mag MAPS het bedrijf Experian geen spammer meer noemen. Daarnaast gaat Experian zich zoveel mogelijk houden aan de regels die MAPS opgesteld heeft voor ongewenste reclamemail. Directeur Tom Detmer van Experian is blij met de overeenkomst die nu met MAPS gesloten is. Hij spreekt van gerechtigheid. "Wij bieden de ontvangers van onze reclameberichten de mogelijkheid om zich daadwerkelijk van een mailinglijst te laten verwijderen." Daarbij komt dat Experian zijn opdrachtgevers gaat aansporen alleen reclame te sturen naar mensen die daarom gevraagd hebben. Het zogenoemde opt-in systeem. Internetters geven bijvoorbeeld toestemming voor het ontvangen van reclame in hun e-mailbox via inschrijvingen op websites. "De overeenkomst is het resultaat van maanden intensief overleg", zegt Anne Mitchell, directeur van MAPS. "Beide partijen hebben water bij de wijn gedaan om tot deze overeenstemming te komen. Op deze manier voorkomen we langslepende en onaangename rechtszaken." Experian gaat niet volledig over op het dubbele opt-in systeem dat MAPS als de beste oplossing ziet. MAPS heeft een bepaalde standaard opgesteld die het wenselijk acht in de schimmige wereld van reclamemail. De organisatie is een voorstander van het dubbele opt-in systeem. In dit geval geeft de consument aan ongewenste e-mail te ontvangen (bijvoorbeeld via een aanmelding op een website). Vervolgens moet de gebruiker na het ontvangen van de reclame alsnog een bevestiging sturen. Experian zegt dat op dit moment als 10 tot 15 procent van zijn opdrachtgevers - 'bedrijven die graag willen communiceren met consumenten via e-mail' - gebruikt maakt van het dubbele opt-in systeem. De overeenkomst die nu gesloten is, geldt alleen voor MAPS en Experian. Veel andere e-mail marketingbedrijven houden zich niet aan de standaard van MAPS.