Spammers en malwaremakers ruilen massale aanvallen via e-mail steeds vaker in voor het verspreiden van hun waar via sociale netwerken. Dat stelt Tom Gillis, algemeen manager van Cisco's beveiligingsafdeling. De hoeveelheid spam die via e-mail verstuurd wordt ging vorig jaar voor het eerst omlaag. Toch betekent dat volgens Gillis niet dat het spamprobleem kleiner wordt. Het verplaatst zich alleen.

Sociale netwerken zijn effectiever

De twee groepen hebben volgens Gillis namelijk ontdekt dat het veel effectiever is om Facebook en andere sociale netwerken te gebruiken voor hun praktijken. Met behulp van die netwerken is het namelijk mogelijk om specifieke groepen mensen te bereiken. Bijvoorbeeld gebruikers die allemaal bij hetzelfde bedrijf werken.

De manieren waarop de cybercriminelen gebruikers treffen is verschillend. Cisco ontdekte recent bijvoorbeeld virusaanvallen via LinkedIn. De criminelen gebruikten daarbij een nepprofiel waarmee zij een vriendschapsverzoek naar gebruikers stuurden. Als die LinkedIn-gebruikers vervolgens naar dat nepprofiel gingen, werden zij besmet met een virus.

Volgens Cisco was het op die manier mogelijk om specifieke bedrijven te besmetten. Malwaremakers kunnen zo bijvoorbeeld financiële gegevens stelen via het bedrijfsnetwerk.

Minder spamberichten

Ook spammers stappen over om zich nauwkeuriger te kunnen richten op bepaalde gebruikersgroepen. Dat kan bijvoorbeeld op basis van welke dingen gebruikers leuk vinden op Facebook.

Met spam via e-mail is het niet ongebruikelijk om twee miljard berichten tegelijk te versturen. Maar via sociale netwerken zijn die volumes niet meer nodig.

Het volume van de spam wordt dus lager, terwijl de kans dat spammers iets verkopen juist groter wordt. Er zouden per dag overigens nog steeds miljoenen kwaadaardige posts op verschillende sociale netwerken de ronde doen.

Beveiligingstools

Om gebruikers en bedrijven te beschermen tegen spammers en malwareverspreiders, komen steeds meer beveiligingsbedrijven met speciale apps. Zo lanceerde het bedrijf Websense vorige week een app op de beurs DEMO, waarmee gebruikers hun eigen profielpagina kunnen beschermen tegen virussen en spam.

Ook softwaremaker BitDefender heeft al een Facebook-app waarmee gebruikers zichzelf kunnen beschermen. Dan gaat het vooral om bescherming tegen andere gebruikers. De antivirus apps voor Facebook hebben overigens wel een bijwerking: Malwaremakers zien ook in dat deze apps populair zijn, en daarom verpakken zij hun waar regelmatig als antimalware apps.