De grootste vijand van Gnutella is niet – zoals bij Napster en Scour – de platenindustrie, maar ongewenste adverteerders. Al eerder werd het Gnutella-netwerk misbruikt door individuele spammers, maar de laatste tijd heeft ook de commercie de uitwisseldienst gevonden, zo schrijft CNet.

Het bedrijf Flatplanet.net duikt namelijk te pas en te onpas bij allerlei zoekopdrachten in Gnutella op. Flatplanet maakt software waarmee men eigen advertenties op het Gnutella-netwerk kan zetten. Het gevaar dat de MP3-uitwisseldienst binnenkort wordt overspoeld door advertenties is dus niet denkbeeldig.

Volgens kenners is het redelijk eenvoudig voor programmeurs om advertenties te koppelen aan elke willekeurige zoekopdracht in Gnutella. "Dit kan een groot probleem worden voor Gnutella", aldus een expert tegenover CNet.

Het grote voordeel van Gnutella – een peer-to-peer netwerk – is tegelijk ook een groot nadeel. Omdat er geen centrale servers zijn, is het netwerk lastig te controleren op misbruik. Flatplanet verdedigt haar praktijken overigens met de stelling dat er helemaal geen sprake van spam is omdat spam zou zijn voorbehouden aan ongewenste mailtjes.

"Mensen zijn verontwaardigd dat ze naar advertenties moeten kijken omdat dat hun activiteiten – het stelen van muziek – doorkruist. Maar je krijgt sowieso veel resultaten bij elke zoekopdracht waar je niet op zit te wachten", aldus Flatplanet tegenover CNet.

Programmeurs van Gnutella zinnen ondertussen op oplossingen, zoals het aanbrengen van betere filters. Een andere optie is het tracken van adverteerders en deze vervolgens proberen te blokkeren.