De e-mail is maandagavond verstuurd naar werknemers van de firma, meldt Ars Technica. Daarin geeft Jobs toe dat MobileMe te vroeg op de markt is gebracht en niet aan de Apple-standaarden voldeed. Hij bepleit dat de dienst beter getest had moeten worden en minder plotsklaps had moeten worden uitgerold.

"Het was een vergissing om MobileMe op het zelfde moment te lanceren als de iPhone 3G, de iPhone 2.0 software en de App Store", schrijft Jobs. "We hadden allemaal onze handen vol, en MobileMe had zonder consequenties vertraagd kunnen worden."

Opvolger .Mac

MobileMe is de opvolger van de .Mac e-maildienst en kost 99 dollar. Naast online e-mail en gegevensopslag, laat MobileMe gebruikers van een iPhone mobiel berichten lezen en schrijven. Ook haalt hij periodiek nieuwe berichten op zodat gebruikers nieuwe e-mailstandaard op hun iPhone zien verschijnen.

Problemen

De dienst is vanaf zijn openstelling op 11 juli geplaagd door problemen. Zo functioneerde de dienst direct na de lancering meerdere dagen niet. Apple suste daarbij dat slechts 1 procent van de gebruikers door de problemen getroffen zouden worden, maar veel gebruikers trokken dat getal in twijfel. Naast storingen, verzuimde de dienst ook talrijke berichten bij de ontvanger af te leveren.

Apple biedt getroffen klanten voor 2 maanden een gratis abonnement.