De storingen zijn gemeld op het discussieforum van Microsofts webdienst, die door meer dan een miljoen kleine bedrijven wordt gebruikt.

Schamen

Een woordvoerster van Microsoft erkent dat de maildienst afgelopen vrijdag last heeft gehad van een "kortstondige, geïsoleerde" storing van zo'n twee uur. Volgens haar heeft de storing slechts een handjevol klanten getroffen en zijn alle e-mails alweer boven water gehaald.

Een van de gebruikers liet echter weten van Microsoft-techneuten te hebben gehoord dat een deel van zijn e-mails voor altijd is verdwenen. "Dat er storingen kunnen zijn, begrijp ik wel, maar dataverlies? Microsoft moet zich schamen, als grootste computerbedrijf ter wereld", aldus Joe Reilly van het bedrijf Marine Wireless Internet te Florida.

E-mails verdwenen

Als betalende klant van Office Live Small Business gebruikt Reilly de webdienst om zijn bedrijfssite te hosten en e-mails te versturen en ontvangen. Via de e-maildienst kan hij belangrijke boodschappen krijgen, zoals betalingsbevestigingen van klanten. Reilly rook onraad toen hij maandag niet zijn gebruikelijke portie mails had ontvangen.

Navraag bij de helpdesk van Office Live leerde hem dat er serverproblemen waren bij de e-maildienst en dat een aantal e-mails was verdwenen. Toen hij vroeg om een schriftelijke bevestiging daarvan, werd Reilly doorverwezen naar de juridische afdeling van Microsoft.

Minder ernstig

Sinds 2006 kunnen mkb'ers met Office Live Small Business onder meer hun sites hosten, e-mail afhandelen, e-commerce bedrijven en webreclame plaatsen. Een deel van de diensten is gratis, voor de overige moet worden betaald. De e-maildienst voor Office Live Small Business-gebruikers werkt via Windows Live Hotmail.

In februari zijn verschillende Windows Live-diensten, waaronder Live Mail, getroffen door een veel grotere storing. De huidige storing lijkt ook minder ernstig dan de recente problemen bij MobileMe en Gmail van Microsofts concurrenten Apple en Google.