De storing begon omstreeks 4 uur 's middags en duurde zo'n 45 minuten. Volgens meldingen op Twitter waren onder meer Gmail en Google Analytics onbereikbaar.

Omdat de storing ook de advertentiedienst DoubleClick trof, bleven de problemen niet beperkt tot de website van Google zelf. DoubleClick biedt websites als Webwereld en Nu.nl de mogelijkheid om banneradvertenties te vertonen. De firma is in april 2007 overgenomen door Google.

"Onze sites bleven hangen op DoubleClick en DART," vertelt hoofdredacteur Laurens Verhagen van Nu.nl in een toelichting. De nieuwssite heeft daarop de advertenties tijdelijk verwijderd.

Hoewel ook Webwereld gebruik maakt van DoubleClick, ondervonden wij geen directe problemen van de storing.

Op het moment van publicatie lijken alle problemen weer verholpen, al waarschuwt de firma nog voor onderhoud aan Gmail. Nu.nl heeft zijn banners inmiddels weer teruggeplaatst.

Een woordvoerder van Google bevestigt dat er problemen zijn geweest, "met name Gmail en DoubleClick advertenties". Daarbij verwijst hij naar een bedrijfsblog waarop staat dat Google op maandag 31 augustus en 1 september problemen heeft gehad met zijn advertentieserver. Deze problemen zouden "hoofdzakelijk beperkt zijn tot Azië".

Update 21:58: reactie van Google toegevoegd.

Update 2: Ben Treynor, 'VP Engineering and Site Reliability Czar' van Google legt uit wat er mis ging met Gmail. Door het gepland offline halen van een aantal servers raakten onverwachts een paar routers overbelast. Die hevelden hun piekbelasting over naar andere routers, die daardoor ook als dominostenen omvielen.

Deze storing betrof alleen de webinterface van Gmail. Via IMAP en POP werkte de maildienst nog wel, omdat die andere routers gebruikt. Google belooft het systeemn zodanig aan te passen, dat routers niet meer de overbelasting zomaar afschuiven op andere routers.