Symantec heeft deze week nogal last van false positives. Zowel Spotify, de muziekdienst die later dit jaar ook naar Nederland komt, als de installer van Flash Player zijn als malware aangemerkt. Spotify meldt dat het geen veranderingen in zijn software heeft doorgevoerd, dus dat de oorzaak van de problemen die gebruikers ineens hadden bij Symantec moest liggen. Spotify-gebruikers met de antivirus van Symantec konden ondertussen geen gebruik maken van de muziekdienst.

Opgelost, met handwerk

Symantec heeft het probleem inmiddels opgelost. Gebruikers moeten nog wel zelf het spotify.exe bestand uit de quarantaine-lijst van het antiviruspakket halen.

Wie naast Spotify ook nog Flash probeerde te installeren, kreeg gisteren nog meer overlast van dit antivirusprogramma. Ook die applicatie werd namelijk aangezien voor malware. Dit probleem is nu ook opgelost door Symantec.

Gebeurt vaker

Volgens waarschuwingsdienst Internet Storm Center is het overigens geen wonder dat dit soort fouten af en toe gebeurt. Het mag meer een wonder heten dat het niet vaker voorkomt, met de duizenden en duizenden verschillende soorten detectie die door een antivirustool worden uitgevoerd.

Bron: Techworld.nl.