Als –in het geval van de terroristische aanslagen in de VS- een kaper het vliegtuig in de richting van een groot obstakel stuurt, kan het vliegtuig in de toekomst weigeren die kant op te vliegen. Dankzij technologie zou een vliegtuig een obstakel moeten kunnen 'herkennen' en weigeren die richting op te vliegen. De automatische piloot van een vliegtuig zou uitgerust kunnen worden met apparatuur dat aangeeft dat er een obstakel in de weg staat. "Het is maar een kleine stap om een systeem in te bouwen dat het vliegtuig de andere kant op stuurt als er een obstakel in de weg staat", zegt Ian Sheppard, consultant bij het Britse bedrijf Air Claims tegen Reuters. Maar voordat zo'n systeem ingevoerd kan worden, zal het een lange en dure weg van testen moeten ondergaan. "Het zal bovendien de vraag oproepen of het wel verstandig is om de piloot de macht te ontnemen", zegt Ron Crotty van Honeywell International, een bedrijf dat dit soort systemen al fabriceert voor gebruik op de grond in bijvoorbeeld terreinwagens van het leger. Technisch gezien is het mogelijk. "Maar het zal zijn prijs hebben en moet aangepast worden voor gebruik in de lucht. Een 'landsysteem' kost nu ongeveer 70.000 dollar", zegt Crotty. Een woordvoerder van de Federal Aviation Administration (FAA) denkt niet dat dit soort technologieën een oplossing kunnen bieden voor het probleem met kapingen. De FAA denkt dat het verstandiger is om het probleem al eerder aan te pakken: er voor te zorgen dat kapers het vliegtuig niet in kunnen.