Met de nieuwe dienst `Direct Bellen' is het mogelijk om via de site van De Telefoongids direct een bedrijf of persoon te bellen. Hierbij dient de beller zijn eigen nummer in te geven om de daadwerkelijke verbinding tot stand te brengen. De service blijkt vatbaar voor fraude, zo schrijft de Volkskrant maandag. Hierdoor is het mogelijk om particulieren en bedrijven plat te laten bellen zonder dat de ware schuldige ontdekt wordt. De computer controleert namelijk niet of het opgegeven nummer toebehoort aan degene die het telefoonnummer op de website invoert. Marcel van der Molen van De Telefoongids BV, dat in 2003 de gidsen overnam van KPN, erkent dat misbruik mogelijk is. Volgens Van der Molen heeft 'Direct Bellen' pas een paar dagen heeft proefgedraaid. "We hebben vijf klachten gehad, hoewel de service al tienduizenden keren is gebruikt." De Telefoongids werkt aan een oplossing om misbruik te voorkomen. De website gaat de internetters die een direct gesprek aanvragen van een pincode voorzien. Alleen als die wordt ingetoetst, brengt de computer een verbinding tot stand.