Bezorgde familieleden die wilden weten of hun verwanten in New York en Washington nog in leven waren, belden massaal vanuit andere delen van de Verenigde Staten en de rest van de wereld naar vaste en mobiele telefoons in en rond de getroffen gebieden. Servers gingen plat omdat ze het grote aantal verzoeken van nieuwsgierige websurfers niet konden verwerken. Op het dak van het World Trade Center stonden belangrijke communicatieantennes. "We hadden inderdaad een belangrijke hoeveelheid netwerkapparatuur op het dak staan. Dat is nu vernietigd. Het resultaat was dat een deel van de verbindingen tijdelijk uitviel, maar we hebben dat weten op te vangen dankzij omleidingen", zegt Mark Bonavia van de Amerikaanse telecommaatschappij Sprint. Telecommunicatieverbindingen die nog wel werkten, kregen te maken met ernstige 'verstoppingen' vanwege het grote aantal mensen dat via netwerken contact met elkaar zocht. Voor veel bedrijven waren die verstoppingen in de eerste uren na de ramp reden om van spraakcommunicatie af te zien en hun toevlucht te zoeken tot het versturen van tekstberichten om contact met elkaar te houden. "Communicatie via de telefoon bleek op een gegeven moment haast onmogelijk", zegt Andrew Harrier, senior vice president van Sierra Wireless. "Met behulp van het internet konden we toch boodschappen naar mensen in New York sturen. We gebruikten onze PDA's om elkaar tekstberichten en e-mails te sturen." Telecommaatschappijen en netwerkbedrijven als Nortel Networks en AT&T hebben enkele duizenden gratis mobiele telefoons beschikbaar gesteld aan de hulpdiensten in de getroffen gebieden. Met behulp van COWS (Cells on Wheels) – verrijdbare antennes voor mobiele telefonie- proberen de telecombedrijven de netwerkcapaciteit voor mobiele telefoon in New York te vergroten. Volgens een verklaring van Matrix.Net, een Amerikaans bedrijf dat de netwerkcapaciteit van het internet voortdurend meet, is de 'druk' die de netwerken gisteren hebben moeten verduren de grootste in de 32 jaar dat het internet nu bestaat.