In de Verenigde Staten staat het beveiligen van cd's nog in de kinderschoenen. Macrovision heeft de meeste beveiligde cd's geleverd aan Europa en Japan. Alleen al de afgelopen maanden werden er tien miljoen cd's per maand voorzien van de cd-kopieerbeveiliging van Macrovision. Cd's met die beveiliging zullen niet direct afgespeeld kunnen worden op een pc. De gebruiker wordt via Windows Media Player verbonden met een internetsite of met een multimediagedeelte op de cd waardoor de muziek klinkt. Deze beveiligde cd's zijn niet te kopiëren via de cd-brander in de computer. Ook kan de muziek niet opgeslagen worden op de harde schijf van de computer. Mocht dit toch gebeuren dan zal de kopie gestoord worden met ruis, tikken of wegvallen van de muziek Macrovision is uiteraard blij met de toename van het aantal beveiligde cd's. "De mensen beginnen nu aan het idee te wennen", meent Macrovision-directeur Bill Krepick tegenover CNet.

Logo

De NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers) besloot vorig jaar om beveiligde cd's te voorzien van een logo. Hierdoor weet de consument voordat hij een cd koopt, of die beveiligd is of niet, aldus de NVPI. De Consumentenbond is tegen het gebruik van kopieerbeveiligingen. "We zien dat als het pesten van de consument. Ze zouden de grote jongens moeten aanpakken", zei Ewald van Kouwen van de bond vorig jaar. Het gebruik van het logo juicht de bond toe.