Volgens David Perry, die een belangrijke positie inneemt bij het anti-virusbedrijf Trend Micro, bestaan er veel misverstanden bij het publiek over computervirussen. Volgens hem zijn de alarmerende waarschuwingen van anti-virusbedrijven en de sensationele berichten in de media schuld. Perry deed zijn uitspraken tijdens een toespraak ter gelegenheid van de tiende verjaardag van het European Institute for Anti Virus Research (EICAR), zo meldt The Register. Volgens Perry kunnen slecht geïnformeerde gebruikers de kans op infecties vergroten. Daarom moeten gebruikers meer leren over virussen volgens Perry. Tot de bekende misverstanden onder gebruikers behoren volgens Perry het idee dat anti-virusbedrijven verantwoordelijk zouden zijn voor virussen en de verhalen dat virussen de hardware zouden kunnen beschadigen. Perry trok ook zelf het boetekleed aan. Hij gaf toe in het verleden te veel aandacht te hebben besteed aan sommige virussen. Hij noemde daarbij het NewLove virus als voorbeeld. Perry waarschuwde daarvoor, maar het virus sloeg uiteindelijk nooit toe. Perry is niet de enige uit de anti-virusindustrie die zich uitspreekt tegen het 'hypen' van virussen. Op 1 maart hekelde André Post van het Symantec Antivirus Resource Center (SARC) in WebWereld al de commotie die ontstond naar aanleiding van het Myba-virus. Volgens Post probeerde een anti-virusbedrijf met de melding van het Myba-virus de aandacht trekken. "De commotie lijkt alleen bedoeld om de verkoopcijfers op te stuwen. Vrij onprofessioneel: het moet niet de bedoeling zijn van een virusbestrijder om mensen bang te maken", aldus Post destijds.

Eerdere relevante berichten:
'Commotie rondom nieuw liefdesvirus overbodig' (01 maart 2001)