Dit vertelt KPN-woordvoerder Steve Hufton aan Webwereld. "Een handjevol van onze klanten was besmet met een Trojan en die zorgde voor een superpiek aan spam." Hij kan niet vertellen welke Trojan dit was. "Voordat wij hadden ingegrepen, en we monitoren het netwerk continu, waren er enkele dingen automatisch gebeurd." Zoals dus opname op de blacklist van Hotmail.

Wapenwedloop

Door de blacklisting konden KPN-klanten niet langer mail versturen aan Hotmail. Die maildienst van Microsoft weigerde namelijk berichten aan te nemen van die 'spamverzender'. "Het heeft maar één dag geduurd", benadrukt Hufton. Hij vertelt dat het ook wat handwerk heeft gekost om weer van de blacklist af te komen.

De woordvoerder zegt dat er nu stappen zijn genomen om herhaling te voorkomen. Dat omvat een nieuw filter op de uitgaande mail, "op superniveau", en enkele andere extra maatregelen die Hufton echter niet kan toelichten. "Het blijft wel een wapenwedloop, met de spammers en de virusschrijvers", relativeert hij.

Klant is zwakke plek

Vorig jaar is telecombedrijf Telfort ook al op de zwarte lijst van Hotmail terecht gekomen. Die blokkade voor mensen met een Telfort-mailadres heeft acht dagen geduurd. De oorzaak lag toen ook bij een klant van de provider. Onbekenden hebben via een openstaand WiFi-netwerk van een klant een lading spam verstuurd.