Het verkeer naar de websites was via een DNS-hack (domain name system) omgeleid naar een eigen homepage van de hackers. Daar stond de zogeheten defacement, waarin de hackers hun boodschap uitdragen. The Register meldt dat site zelf niet is gehackt en dat er ook geen poging is gedaan daar binnen te dringen.

DNS-hack

Toch heeft de Britse ict-nieuwssite besloten om al zijn inlogdiensten tijdelijk offline te halen. Die sluiting is inmiddels weer opgeheven. In totaal zijn de DNS-records, die websitenamen vertalen in de eigenlijk adressen (ip-nummers), na enkele uren weer gecorrigeerd. Naast The Register, zijn The Telegraph, National Geographic, BetFair, Vodafone, Acer en UPS.com gepakt.

Het is nog niet bekend hoe de hackers de DNS-records hebben gewijzigd, meldt securitybedrijf Sophos. The Register heeft zelf nog niets gehoord van de eigen provider, maar linkt wel naar ict-securityblog Zone-H die stelt dat het DNS-beheerpanel van registrar NetNames is gehackt, via een SQL-injectie.