Slechts 53 procent van werkend Nederland zegt dat hun werkgever een wachtwoordbeleid heeft. Slechts 38 procent van de werknemers moet van hun baas verplicht regelmatig hun wachtwoord aanpassen. Niettemin vindt 63 procent van de werkende Nederlanders dat het bedrijf verantwoordelijk is voor de digitale veiligheid en het wachtwoord.

Dat zegt Digibewust, een activiteit van het Programmabureau Digivaardig & Digiveilig van het platform ECP in het kader van Alert Online. Die bewustzijnscampagne is vorige week gestart en heeft tot doel burgers, overheid en bedrijfsleven bewuster te maken van de gevaren op het internet.

Slecht met wachtwoorden omgaan

Digibewust liet het bureau Memo2 een onderzoek doen onder 763 Nederlanders, waarbij opnieuw werd bevestigd dat Nederlanders slecht en onveilig met hun wachtwoorden omgaan. Niet alleen privé, maar ook zakelijk schort er wel het een en ander aan.

Volgens ex-hacker Stan Hegt, nu werkzaam bij adviesbureau KPMG, hebben werknemers nog vaak de gele post-it met hun wachtwoorden geplakt aan het beeldscherm of de computer en worden privé en op het werk dezelfde wachtwoorden gebruikt.

Vanaf de werkvloer meer bewustzijn

Bert Tielemans, woordvoerder namens het ECP, zegt dat met het kweken van het veiligheidsbewustzijn bij de burgers het beleid bij bedrijven van onderop moet veranderen. “De sleutel van een goed veiligheidsbeleid ligt toch bij de mensen zelf."

Hij tekent aan dat veel bedrijven een sterk wachtwoord ook helemaal niet faciliteren. “Je kan dat al zien bij het inschrijven op nieuwsbrieven of inloggen bij webwinkelaccounts. Wachtwoorden die langer zijn dan 8 tekens worden niet geaccepteerd en ook het gebruik van andere tekens dan cijfers of letters kan vaak niet."