Dat meldt Security.nl. In een phishing mail die sinds 7 november circuleert, worden klanten opgeroepen om hun Versatel.nl-accounts te wijzigen. De Engelstalige e-mail bleek afkomstig van criminelen die zo de gebruikersnaam en het wachtwoord van klanten probeerden te achterhalen.

Kort na de ontdekking van de phishing mail volgde een waarschuwingsmail die klanten attendeerde op de 'nep emails van versatel'. In de e-mail, met als afzender 'Tele2 Kalntenservice' staat dat 'Tele2-Versatel nooit om uw gebruikersnaam of wachtwoord vraagt. Niet via internet of e-mail'. De typefout in de header van de e-mail zorgde voor verwarring, omdat ook phishing mails zich vaak kenmerken door typefouten en gebrekkig Nederlands.

Een van de ontvangers van de tweede e-mail, stuurde het bericht door aan Security.nl en nam contact op met Tele2, waar een medewerker verklaarde dat ook deze mail een hoax was.

Later verklaarde Tele2 tegenover de security site dat de e-mail wel degelijk afkomstig was van het bedrijf en dat het de typefout betreurde. "Wij betreuren dit zeer omdat dit de betrouwbaarheid van de mail niet ten goede komt", aldus een woordvoerder van het bedrijf.