Sonos wijzigde in augustus de privacyvoorwaarden waardoor het bedrijf meer data kon verzamelen van eigenaren. Dat ging onder andere om e-mail-adressen, IP-adressen, locatiegegevens, apparaatgegevens, informatie over Wifi-antennes, kamernamen, foutdata, accountinformatie en andere hardware-informatie. Deze gegevens zouden kunnen worden gedeeld met partners van de fabrikant.

De wijziging zorgde voor heel wat verontwaardiging, vooral het feit dat de speakers minder goed zouden werken als deze nieuwe voorwaarden niet zouden worden geaccepteerd stootte veel gebruikers tegen het zere been. Na een storm van klachten heeft Sonos een kleine nuance aangebracht in de privacyvoorwaarden, maar dat was voor veel mensen niet voldoende.

Destijds liet een woordvoerder weten dat het niet accepteren van deze nieuwe voorwaarden, niet zou betekenen dat het apparaat helemaal niet meer zou werken of dat deze door Sonos zou worden gebricked. Gebruikers zouden alleen geen software-updates meer ontvangen.

Firmware niet synchroon met app

Helaas blijken er nu toch gebruikers te zijn die hun Sonos-speakers niet meer kunnen gebruiken. Doordat gebruikers de nieuwe voorwaarden niet hebben geaccepteerd, kregen de speakers geen firmware-update meer. Het bedrijf heeft echter wel een nieuwe versie van de app, waarmee de speakers bestuurd worden, uitgebracht. Deze is echter niet compatibel met de oude firmware waardoor gebruikers de speakers niet meer kunnen gebruiken.

"Het Sonos systeem zit zo in elkaar dat als de firmware en de app niet meer synchroon lopen, het systeem in de compatibiliteitsmodus schiet. Een handjevol eigenaren die hebben gekozen niet akkoord te gaan met de nieuwe privacyvoorwaarden, maar wel hun app hebben bijgewerkt, lopen nu tegen dit probleem aan," liet een Sonos-woordvoerder weten aan The Register. Sonos laat verder weten dat het niet de bedoeling was de speakers op deze manier te bricken en raadt gebruikers aan contact op te nemen met de klantenservice van het bedrijf.

Op de volgende pagina: En nu, geld terug?

Geld terug?

The Register heeft gesproken met een van de gedupeerden en hem in contact gebracht met Sonos nadat hij zelf meermaals nul op rekest kreeg. De fabrikant zegt de gebruiker z'n geld terug te geven als het probleem blijft bestaan en de gebruiker de nieuwe privacyvoorwaarden nog steeds niet wilt accepteren. Toch betekent niet dat iedereen die tegen deze problemen aanloopt z'n geld terug krijgt.

Het bedrijf zegt niet zomaar geld terug te geven als gebruikers de nieuwe voorwaarden niet accepteren, maar elk incident individueel te behandelen. Sonos zegt verder te werken aan een update van de app die moet voorkomen dat dit soort problemen optreden als de firmware niet langer synchroon loopt met de app.

Het is niet bekend wanneer deze nieuwe app beschikbaar zal zijn en of dit probleem daarmee helemaal opgelost is. De nieuwe privacyvoorwaarden blijven in elk geval van kracht.

Accepteer jij blindelings nieuwe privacyvoorwaarden?
Ja, ik wil m'n product gewoon kunnen blijven gebruiken
Nee, ik lees ze altijd eerst
PollMaker