Het mobiele internetbankieren van ING had vanochtend opnieuw te kampen met een storing. De oorzaak is gevonden in de werkzaamheden die de bank doet naar aanleiding van de problemen met de bereikbaarheid van het internetbankieren van vorige week. Die werkzaamheden moeten "problemen in de dienstverlening" van de bank in de toekomst voorkomen.

ING meldde rond half elf al dat de storing was verholpen, maar moest daar snel op terugkomen. Later bleken ook iDeal en PayPal problemen te kennen in relatie met het betalen via ING. Ook vorige week kreeg iDeal klappen door problemen bij ING.

Opnieuw ING het slachtoffer

De storing van vanmorgen was opnieuw een slag voor ING dat nu al meer dan een week te kampen heeft met problemen in het betaalverkeer. Daarbij is uit de verklaringen van ING op te maken dat die verstoringen steeds weer een andere oorzaak hebben. Vrijdag en zaterdag lag de bank onder vuur van een DDoS-aanval, dat zijdelings ook iDeal plat legde en uitstralingen had naar onder meer het bankieren bij de SNS Bank.

Vorige week woensdag zou een andere storing saldi van klanten foutief en vooral negatief weergeven. De problemen leidden ertoe dat ING op dit moment werkzaamheden aan de infrastructuur doet om die meer robuust te maken.

DDoS-aanvallen worden onderzocht

De storingen hebben dus geen directe relatie met DDoS-aanvallen zoals die zich vorige week voordeden. Gisteren gaf ook De Telegraaf aan onderhevig te zijn aan een zware DDoS-aanval. Het Nationaal Cyber Security Centrum zegt de twee aanvallen te onderzoeken met de ondersteuning van de High Tech Crime unit van de Nationale Recherche. Geruchten over een veel grootschaliger aanval op Nederlandse doelen werden door een woordvoerder van het NCSC tegengesproken.