De afgelopen dagen rolde Google een nieuwe bètadienst uit, versleuteld zoeken via https://www.google.com. De verbinding tussen de browser en de server van Google is hiermee versleuteld, zodat een partij die er tussen zit, zoals een internetprovider, deze niet kan bespioneren. Dit kan zinvol zijn in landen waar de overheid actief het internet controleert, of om te voorkomen dat deze zoekdata door isp's wordt opgeslagen in het kader van de bewaarplicht.

Maar deze nieuwe optie is de doodsteek voor zoekmachine optimalisatie (SEO) van websites, stelt webstatistiekenbedrijf Clicky. "Ik hoop echt dat Google nooit overweegt om dit standaard te maken, dat zou zeer irritant zijn voor webmasters. We zouden geen idee hebben wat mensen zoeken voordat ze bij onze site komen, en dat is toch waarschijnlijk de nummer één reden om analyse überhaupt toe te passen", schrijft Clicky op zijn bedrijfsblog.

Refferer

Het probleem is namelijk dat door het wisselen van de https- naar de http-sessie de zogenaamde referrer verloren gaat, legt Google zelf uit. Hierin staat ook de zoekterm die gebruikers hebben ingetikt.

Zonder deze informatie hebben webmasters geen idee waar bezoekers die via Google op hun site komen naar op zoek zijn. Clicky suggereert ook nog dat Google met zijn eigen Analytics-pakket waarschijnlijk wel die zoekterm zal kunnen achterhalen, zodat Google rivaliserende webanalysediensten frustreert.

Query in de url

SEO-expert Erik-Jan Bulthuis van OnetoMarket denkt echter dat het waarschijnlijk wel los lopen. "Normaliter wordt de query (zoekterm, red) meegestuurd in de url. Dat gebeurt via https niet meer. Maar ik vraag me af of het wel zo schokkend is. Naast Google Analytics is ook andere software volgens mij wel technisch in staat is om dat toch op te vangen, ook zonder referrers."

Bovendien lijkt het onwaarschijnlijk dat het Google te doen is om Analytics-concurrentie buitenspel te zetten, want dat zou veel simpeler kunnen. Bulthuis: "Als Google echt wil dat andere statistiekenpakketten geen gebruik kunnen maken van hun data, dan kunnen ze die query informatie ook gewoon verbergen."

Wel deelt Bulthuis de hoop dat Google het versleuteld zoeken niet actief gaat pushen. "Je moet je afvragen wat nou echt de toegevoegde waarde is voor de gemiddelde consument."