De verzekeringsmaatschappij Zurich Insurance Company en diens dochtermaatschappij Zurich American Insurance Company, stapt naar de rechter in New York om een uitspraak te krijgen over de zaken die onder de schadepolis vallen.

Volgens de verzekeraar is Sony alleen verzekerd voor lichamelijke schade bij werknemers onder werktijd, schade aan kantoorgebouwen en ander vastgoed en schade aan derden door het verkopen en/of adverteren van producten. Dat laatste behelst onder meer inbreuken op handelsmerken, smaad of inbreuk op privacy.

Cyberaanval is niet gedekt

Daar valt volgens Zurich dus geen cyberaanval onder. Sony werd dit voorjaar geconfronteerd met een serie van ernstige veiligheidslekken door cyberaanvallen, met als resultaat dat er van meer dan 100 miljoen gebruikers persoonlijke informatie op straat kwam te liggen.

Sony ziet zich nu geplaatst voor minstens 55 ‘class action’-rechtszaken in de Verenigde Staten en drie in Canada. Daarnaast doet Justitie onderzoek naar de incidenten, net als de Federal Trade Commission en een overheidscommissie.

Schade 171 miljoen dollar

De incidenten troffen in eerste instantie het Sony PlayStation Network, waarbij van 77 miljoen klanten data werd gestolen. Maar daarna kwamen hackers ook nog eens twee andere systemen binnen, waarbij onder meer creditcarddata werd gestolen, ook van Nederlanders. Andere gedupeerden klaagden over misbruik van gegevens, onder meer via PayPal.

Sony schat de schade nu in op een bedrag van 171 miljoen dollar. Die claim heeft het bedrijf bij zijn verzekeraar neergelegd, die dat nu dus aanvecht.