Casema bood tot voor kort gratis het Internet Security Pakket voor klanten met de duurste abonnementsvormen, Maxi en Mega. Maar nu heeft het bedrijf abonnees laten weten dat ze daarvoor vanaf 1 april moeten gaan betalen: 2,95 of 3,95 euro per maand, voor een basis- en pluspakket. Daarbij gaat het om: anti-virus, firewall, anti-spyware (basis), anti-spam en 'ouderlijk toezicht' (plus)

Ongenoegen Coax

De vereniging van kabelinternetabonnees, Coax, uitte eind vorige week tegen de provider zijn ongenoegen over de prijsverhoging. Volgens Coax-voorzitter Hans Ronhaar zijn er mensen die speciaal vanwege het gratis veiligheidspakket een duur Casema-abonnement hebben genomen.

Coax, dat duizend internetters als betaalde leden heeft, eist dat Casema-klanten met de abonnementen Maxi en Mega het veiligheidspakket gratis moeten blijven krijgen en dat de prijzen alleen gaan gelden voor de nieuwe klanten die deze abonnementsvormen nemen. 'Bij veel andere providers hoef je voor deze diensten niet extra te betalen.'

Volgens Ronhaar had Casema eerder aan klanten gecommuniceerd dat het securitypakket was 'inbegrepen' bij het abonnement. 'En 'inbegrepen' zegt ons dat het bij het abonnement hoort', zegt hij.

'Harmonisatie wegens fusie'

De provider houdt vast aan de prijsverhoging. Volgens Casema-woordvoerder Therese Flemminks is besloten tot het betaald maken van het veiligheidspakket vanwege een 'harmonisatieproces' als gevolg van de fusie van Casema met @Home en Multikabel tot Ziggo. Bij de andere providers moeten mensen voor extra diensten ook betalen. 'Dat is voor ons de spreekwoordelijke kink in de kabel.'

Flemminks bevestigt dat Casema-klanten die het niet eens zijn met de prijsverhoging van het pakket, hun abonnement per direct en kosteloos kunnen opzeggen. 'Wij brengen een wijziging aan in de dienstverlening en dat geeft klanten het recht op te zeggen.' Het stoorde Coax dat Casema communiceerde dat klanten het 'abonnemement op Internet Security Pack' zouden kunnen opzeggen, terwijl het over het gehele abonnement ging, aldus Ronhaar.

Zorgplicht

De Consumentenbond is het ook niet eens met het handelen van Casema, maar om een andere reden. De bond vindt dat dergelijke securitydiensten integraal onderdeel van de dienstverlening zouden moeten zijn, zegt woordvoerder Ewald van Kouwen. 'Wij vinden dat het sowieso gratis moet zijn, omdat het nu eenmaal bij het leveren van een internetabonnement hoort dat je zoveel mogelijk voor de veiligheid van gebruikers doet. Casema zou het dus helemaal niet als apart pakket moeten aanbieden.'

Ronhaar zit niet op de lijn van de Consumentenbond. 'Wij vinden dat eindgebruikers ook verantwoordelijk zijn voor internetveiligheid en niet alleen de providers.' Afgelopen jaar voerden providers, de Consumentenbond en toezichthouder Opta een publiek debat over de zorgplicht van isp's op het gebied van onder veiligheid van hun abonnees. Ronhaar: 'In dit jaar waarin veel is gesproken over de zorgplicht van providers, snap ik niet dat Casema dit nu doet.'

Vorige maand dreigde de Opta alsnog met wettelijke dwang als de internetproviders de veiligheid van het netwerkverkeer niet zelf ter hand nemen. De zorgplicht staat in artikel 11.3 van de Telecomwet.