In het derde kwartaal van dit jaar bevatte bijna 40 procent van alle spamberichten een plaatje, meldt beveiligingsbedrijf Sophos in een maandag gepubliceerd rapport.

Het grootste deel van deze berichten was onderdeel van zogeheten 'pump-and-dump'-campanges – campanges waarbij spammers mensen over proberen te halen aandelen te kopen, zodat hun eigen aandelen in waarde stijgen.

Spammers behalen met plaatjes betere resultaten, omdat deze vaak niet door spamfilters kunnen worden tegengehouden, stelt Sophos. Plaatjes worden vaak ook geanimeerd, om zo de kans op detectie te verkleinen.

Volgens de statistieken van het beveiligingsbedrijf werden vanuit de Verenigde Staten in het derde kwartaal de meeste spamberichten verstuurd: 21,6 procent. China en Frankrijk volgden met respectievelijk 13,4 en 6,3 procent.

Volgens Sophos passen spammers voortdurend nieuwe tactieken toe om aan nieuwe adressen te komen. Zo wordt sommige ontvangers gevraagd e-mailadressen op te sturen voor een niet bestaand onderzoek en wordt gelinkt naar een videosite waarop een e-mailadres moet worden opgegeven. Bron: Techworld