Het virusblokkeringssysteem VIRBL van BIT blokkeert ip-adressen waarvan tot tweemaal aan toe een virus is verstuurd. Hiermee wil BIT overbelasting door virussen tegen gaan. Via de uitgaande e-mailserver van Vodafone is tot twaalfmaal toe een virus verstuurd waarna het ip-nummer op de zwarte lijst van BIT is opgenomen, zo ontdekte Peter Bosgraaf, lezer van Webwereld. Vodafone-klanten die nu een mms sturen naar een e-mailadres komen bedrogen uit. De meeste internetproviders in Nederland maken namelijk gebruik van de VIRBL-lijst.

Bosgraaf is teleurgesteld in Vodafone: 'Normaliter scant een provider uitgaande e-mails. Ik betreur dat dit niet het geval is bij Vodafone. Hadden ze dit wel gedaan dan had hun eigen systeem de virussen er tussenuit gehaald en was dit niet gebeurd. Daarnaast kunnen Nederlandse providers hun uitgaande smtp-servers op een zogenaamde whitelist zetten. Ook dat heeft Vodafone niet gedaan.'

Configuratiefout

Alex Bik, technisch directeur van BIT, vindt de gang van zaken erg vervelend: 'Vodafone-gebruikers kunnen hier zelf niets tegen doen. Het probleem wordt door Vodafone zelf veroorzaakt. De betreffende mailservers zijn slecht geconfigureerd. Indien een e-mail niet kan worden afgeleverd, wordt het volledige bericht inclusief bijlagen teruggestuurd naar de afzender.'

De blokkade zorgt zo voor extra problemen. 'In het geval van een virus is de bijlage besmet en de afzender vervalst, waardoor een onschuldige derde wordt opgezadeld met een besmette bounce van Vodafone. In het bericht staat dat de verzonden mail niet kon worden afgeleverd, wat voor veel gebruikers natuurlijk aanleiding is om de bijlage te openen. Dit met alle gevolgen vandien', legt Alex Bik uit.

Volgens Bik is het geen enkele moeite de mailservers goed te configureren om dit probleem tegen te gaan: 'In onze FAQ staat hetzelfde probleem beschreven en - minstens net zo belangrijk – wordt er voor de meest voorkomende mailservers aangegeven hoe het op te lossen is. In verreweg de meeste gevallen is het een kwestie van configureren. Helaas heeft Vodafone ondanks klachten - waarvan ik zeker weet dat ze die hebben gehad - nooit het probleem verholpen, of contact met ons opgenomen.'

Vodafone bleek niet in staat tijdig te reageren op dit probleem.