De Consumer Watchdog wil dan ook voorkomen dat Google verder kan groeien zonder dat het eerst een aantal veranderingen doorvoert op het gebied van privacy. Het bedrijf zou zijn dienstenpakket uit blijven breiden zonder dat gebruikers enige vorm van invloed kunnen uitoefenen. De organisatie stelt dat Google voor haar websites, diensten en software een opt-out moet inbouwen, om desgewenst tegen te gaan dat Google gegevens verzamelt.

Chrome een privacyrisico

In een video op YouTube wijst de consumentenclub vooral op het feit dat de browser van Google, Chrome, een groot risico vormt voor gebruikers. Volgens de directeur van de consumentenorganisatie Consumer Watchdog, Jamie Court, is de rol van Google veranderd. 'Het draait de zoekgigant niet alleen meer om het noteren van de zoekdata en de websites die we bezoeken. Nu registeren ze ook informatie rechtstreeks vanuit onze computers in hun servers.'

Dit moet veranderen volgens Court. 'Als Google niet meer doet aan het verbeteren van de privacyrichtlijnen, dan moet het niet raar opkijken als het vanuit meerdere kanten belemmerd wordt om door te groeien.' Een van de maatregelen die de consumentensite heeft ondernomen, was het sturen van een brief aan het Openbaar Ministerie waarin het pleitte voor het afkeuren van de deal tussen Google en Yahoo, op grond van privacyrichtlijnen.

Google Suggest

Vooral de manier van hoe de zoekmachine werkt baat verscheidene consumentenwaakhonden zorgen. Als bijvoorbeeld de zoekterm 'president' wordt ingetikt, verschijnen er meerdere opties voordat je op enter drukt. Maar als de zoekterm iets persoonlijker wordt, verschijnen er ook meerdere opties in de zoekbalk. De functie heet Google Suggest. En voordat je op enter drukt, worden deze gevoelige opties al richting de servers van Google verstuurd.

Incognito

De kritiek op de privacybeginselen van Google en diens browser is opmerkelijk. Recentelijk verscheen een rapport uitgebracht door het Center for Democracy and Technology waarin stond dat internetbedrijven veel doen aan privacyverbetering. Zo zou ook Google's Chrome veel doen aan het beschermen van de privacy met bijvoorbeeld de 'pornoknop' Incognito. En de andere concurrerende browsers zouden de markt qua privacyregelingen omhoog drijven.

Maar de Consumer Watchdog stelt dat Incognito-modus te ver verborgen zit. De consument zou het moeten kunnen activeren met één druk op een altijd zichtbare knop op de browser. Bovendien zou de incognito-modus vanaf dat moment ook standaard aan moeten blijven staan, totdat de gebruiker de instellingen zelf wijzigt.