De Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Wachtdog heeft een brief gestuurd naar Google-topman Eric Scmidt. Hierin roepen ze Google op een functie in de zoekmachine in te bouwen, waarmee internetters ervoor kunnen kiezen persoonlijke zoekdata niet langer op te laten slaan door de zoekgigant.

Eerder zei Consumer Watchdog in een video op YouTube al dat Google te weinig doet aan privacy. De waakhond liet toen al weten dat er een zogeheten Opt-out in de zoekmachine moet worden ingebouwd, zodat persoonlijke data niet wordt opgeslagen.

Kortere opslagtermijnen

Aanleiding voor het verzoek is de aankondiging van Yahoo dat persoonlijke zoekdata nog maar 3 maanden wordt opgeslagen. Eerder was dit 11 maanden. Google halveerde in september de termijn naar 9 maanden. Microsoft spant de kroon met een opslagtijd van anderhalf jaar.

Europese Unie

Een werkgroep van de Europese Unie wil graag dat de termijn waarna zoekdata niet meer te traceren is, op maximaal 6 maanden komt te liggen. Volgend jaar is hier verder overleg over, waarna lidstaten uiteindelijk deze richtlijn kunnen invoeren.

De zoekgigant heeft laten weten in gesprek te gaan met Consumer Watchdog, maar heeft nog geen beloftes gedaan. Wel zeggen ze de privacy van hun gebruikers serieus te nemen. Consumer Wacthdog zegt vertrouwen te hebben in het overleg met Google.