Achter de ICRA – een non-profitclub die begin 1999 werd opgericht – zitten grote bedrijven als Microsoft, AOL Time Warner en Yahoo. Het doel van de ICRA is om contentleveranciers vrijwillig digitale labels op hun product te laten plakken waarmee het voor websurfers veiliger surfen is. Het gaat om metatags die aan de site worden toegevoegd. Te denken valt aan erotische sites die kunnen aangeven om wat voor inhoud het gaat. De surfer kan vervolgens zijn eigen profiel opgeven. Aan de hand daarvan wordt de pornosite geweerd of niet. De ICRA streeft naar zelfregulering op het net. Door contentleveranciers vrijwillig beperkingen te laten aanbrengen, hoopt de organisatie dat de overheid afziet van bemoeienis. In totaal zijn er al zo'n 200.000 sites voorzien van een label, voor een groot deel via een techniek van een voorloper van de ICRA. Nu kan de gemiddelde internetter nog weinig met het systeem. Daarin moet vanaf het tweede kwartaal van het volgend jaar verandering komen, als de ICRA met zijn eigen filtersoftware op de markt komt. Uiteindelijk moet dit filter standaard worden opgenomen in de bekende browsers.