Zaterdagochtend ging de website van de bank onderuit. Als gevolg hiervan wil de website niet laden en is ook internetbankieren onmogelijk. Ook het verrichten van betalingen met iDeal werk niet. Via Twitter melden lezers dat er ook problemen met de iPhone-applicatie zijn. Inmiddels zijn de problemen opgelost.

Netwerkstoring, geen DDoS

Wat er precies aan de hand is, kan een zegsvrouw niet zeggen. Maar uit een eerste analyse zou het vermoeden zijn gerezen dat er een netwerkstoring speelt. “We onderzoeken dat nog", is dan ook het antwoord. De bank zegt toe meer duidelijkheid te geven op het moment dat de oorzaak duidelijk is.

Het vermoeden dat de bank opnieuw is getroffen door een DDoS-aanval spreekt de Rabobank tegen. “Daar gaan wij nu niet vanuit, maar we zoeken dat nog uit." Bij een later contact stelt de bank dat de problemen herleid zijn tot 'netwerkproblemen'. Maar over het waarom van de storing en de tijd die het herstel zal duren, kan zij niets zeggen.

Geheimzinnigheid

Iets na vijf uur meldt de Rabobank dat de problemen zijn opgelost. De zegsvrouw weigert verdere details te geven over de oorzaak van de problemen en blijft daar verder vaag over. "We hadden netwerkproblemen en hebben met man en macht gewerkt om die op te lossen", stelt ze dan ook. "We hadden problemen en die zijn opgelost. Dat is het verhaal", stelt ze.

Wel geeft ze desgevraagd aan niet te verwachten dat vergelijkbare problemen niet over bijvoorbeeld een week te verwachten. Waarom dat vertrouwen er is, geeft ze niet aan.

Veel verstoringen

De Rabobank heeft recentelijk veel problemen gehad met internetbankieren en de website. Zo werd het bedrijf meerdere malen getroffen door DDoS-aanvallen. Die waren zo serieus dat zelfs de AIVD onderzoek deed.

Update 13:56 iPhone-problemen en statusupdate Rabobank toegevoegd Update 17:11 Rabobank meldt de problemen als opgelost.